چت روم
کلمات کلیدی


درباره ما


منصور عیدیان
از خدا خواهيم توقيق ادب
خدمت همه همكاران زحمت كش در عرصه علم و دانش خصوصاً معلمين و دانشجویان و مربيان كودكان استثنايي كه مايه افتخار و مباهات در اين عرصه مي باشند عرض سلام و ادب دارم .
مطالب حاضر جهت استفاده شما عزيزان جمع آوري گرديده است .
انشاء ا... مورد رضايت و خاطر شما قرار گيرد .
ودر بخش نظر بدهيد : پيشنهادات و انتقادات خود را مرقوم فرمايئد .

gmansourt@gmail.com

شماره تماس : 09166454219
---------------------------------------
اصطلاح کودکان با نیازهای ویژه یا استثنایی به کودکانی اطلاق می شود که به برنامه های آموزشی خاصی نیاز دارند و این آموزش، نیازهای یادگیری منحصر به فرد آن ها را فراهم می آورد.
عقب ماندگی ذهنی، مشکلات ویژه یادگیری، نارسایی های زبان و گفتار ،آسیب های شنوایی ، آسیب های بینایی، نارسایی های حرکتی شامل ناهنجاری های مربوط به اسکلت و عضلات،تاخیرهای تحولی، اتیسم (در خود ماندگی) و چند معلولیتی می تواند کودکان را به کودکان با نیاز ویژه تبدیل کند.

بیماری، ارث و تصادف، مرزی برای آسیب رساندن به کودکان نمی شناسد. هر کودکی در هر طبقه اجتماعی و اقتصادی، از هر ملیت و مذهبی ممکن است دچار یکی از آسیب های جسمی، حرکتی یا ذهنی شود.

برخی پدران و مادران بر این باورند که به دنیا آمدن فرزندی با مشکلات جسمی و نارسایی های ذهنی در یک خانواده، به معنای پایان زندگی است. در باور این افراد مشکلات بینایی، شنوایی، ذهنی و حرکتی، فرزندشان را، نیازمند ومستحق ترحم و دلسوزی می کند و ضربه سختی به "انسان بودن " او می زند.

گرچه هرگز نمی توان منکر نیازها، کمبودها ومحدودیت هایی شد که در زندگی این کودکان وجود دارد، اما این محدودیت ها ،باید پدران و مادران را بیش از هر چیز به استفاده از امکانات ویژه آموزشی و خواندن کتاب های مناسب سازی شده برای این کودکان، برانگیزد. دانش ما درباره ویژگی های این کودکان، شناسایی توانایی ها و محدودیت های هر کودک و تدارک برنامه های آموزشی خاص برای تامین نیازهای آنان می تواند در رشد همه جانبه ذهنی آن ها تاثیر بسزایی داشته باشد.

یکی از موثرترین این روش ها، قصه گویی و خواندن کتاب برای این کودکان و تشویق غیرمستقیم آن ها به نزدیکی با کتاب است که می تواند تا حد زیادی عقب ماندگی های آموزشی آن ها را، از لحاظ فردی و اجتماعی جبران کند و آن ها را به سطج رشد اجتماعی، شناختی و عاطفی سایر همسالان خود نزدیک کند.

شناخت ویژگی های این کودکان و انتخاب کتاب متناسب با ویژگی های آن ها کمک می کند که این کودکان هم مانند همنوعان خود از کتاب، قصه، شعر و بازی لذت ببرند و از هرکدام دریافت های حسی ، عاطفی و آموزشی ویژه خود داشته باشند.

خواندن کتاب های داستان، لالایی و شعر برای کودکان با نیازهای ویژه در هر سنی، کمک می کند تا پا به پای همسالان خود بیاموزند و متحول شوند. موفقیت های چشمگیری که تا امروز در نابینایان و ناشنوایان و معلولین جسمی –حرکتی سراسر جهان دیده شده، گواه این است که کودکان با نیازهای ویژه می توانند در حوزه های مختلف علمی، هنری و فرهنگی به جایگاه والایی دست پیدا کنند.

با تشكر

ایمیل : gmansourt@gmail.com


خدایا ما را هدایت فرما



  • تاریخ ارسال : جمعه دهم شهریور 1385, 1:35 بعد از ظهر
  • دسته بندی :
  • نویسنده : منصور عیدیان

 

   علل عقب ماندگی ذهنی :

 

                                        علل قبل ازتولد :

 

1-      علل ژنتیکی و ارثی 2- RH   ۳- مشروبات الکلی 4- موادمخدر و دخانیات

 5- داروها و مواد شیمیایی

6- مسمومیت 7- سوء تغذیه 8- ضربات وارده به شکم مادر  9-اشعه X

 10- سرخچه وبیماریهای عفونی .

 

                                 علل هنگام تولد :

 

1- زودرسی2- کودک نارس3- زایمانهای طولانی 4- ضربات وارده به سرکودک.

 

                                 علل بعدازتولد :

 

انواع مننژیت ها   مسمومیت ضربه های وارده به سر

اختلالات غددسوءتغذیه خستگی های جسمی روانی واختلالات عاطفی .

                                                          

تبلیغات

تبلیغات