نویسندگان
درباره ما

منصور عیدیان ٍ از خدا خواهيم توقيق ادب
خدمت همه همكاران زحمت كش در عرصه علم و دانش خصوصاً معلمين و دانشجویان و مربيان كودكان استثنايي كه مايه افتخار و مباهات در اين عرصه مي باشند عرض سلام و ادب دارم .
مطالب حاضر جهت استفاده شما عزيزان جمع آوري گرديده است .
انشاء ا... مورد رضايت و خاطر شما قرار گيرد .
ودر بخش نظر بدهيد : پيشنهادات و انتقادات خود را مرقوم فرمايئد .

gmansourt@gmail.com

شماره تماس : 09166454219
---------------------------------------
اصطلاح کودکان با نیازهای ویژه یا استثنایی به کودکانی اطلاق می شود که به برنامه های آموزشی خاصی نیاز دارند و این آموزش، نیازهای یادگیری منحصر به فرد آن ها را فراهم می آورد.
عقب ماندگی ذهنی، مشکلات ویژه یادگیری، نارسایی های زبان و گفتار ،آسیب های شنوایی ، آسیب های بینایی، نارسایی های حرکتی شامل ناهنجاری های مربوط به اسکلت و عضلات،تاخیرهای تحولی، اتیسم (در خود ماندگی) و چند معلولیتی می تواند کودکان را به کودکان با نیاز ویژه تبدیل کند.

بیماری، ارث و تصادف، مرزی برای آسیب رساندن به کودکان نمی شناسد. هر کودکی در هر طبقه اجتماعی و اقتصادی، از هر ملیت و مذهبی ممکن است دچار یکی از آسیب های جسمی، حرکتی یا ذهنی شود.

برخی پدران و مادران بر این باورند که به دنیا آمدن فرزندی با مشکلات جسمی و نارسایی های ذهنی در یک خانواده، به معنای پایان زندگی است. در باور این افراد مشکلات بینایی، شنوایی، ذهنی و حرکتی، فرزندشان را، نیازمند ومستحق ترحم و دلسوزی می کند و ضربه سختی به "انسان بودن " او می زند.

گرچه هرگز نمی توان منکر نیازها، کمبودها ومحدودیت هایی شد که در زندگی این کودکان وجود دارد، اما این محدودیت ها ،باید پدران و مادران را بیش از هر چیز به استفاده از امکانات ویژه آموزشی و خواندن کتاب های مناسب سازی شده برای این کودکان، برانگیزد. دانش ما درباره ویژگی های این کودکان، شناسایی توانایی ها و محدودیت های هر کودک و تدارک برنامه های آموزشی خاص برای تامین نیازهای آنان می تواند در رشد همه جانبه ذهنی آن ها تاثیر بسزایی داشته باشد.

یکی از موثرترین این روش ها، قصه گویی و خواندن کتاب برای این کودکان و تشویق غیرمستقیم آن ها به نزدیکی با کتاب است که می تواند تا حد زیادی عقب ماندگی های آموزشی آن ها را، از لحاظ فردی و اجتماعی جبران کند و آن ها را به سطج رشد اجتماعی، شناختی و عاطفی سایر همسالان خود نزدیک کند.

شناخت ویژگی های این کودکان و انتخاب کتاب متناسب با ویژگی های آن ها کمک می کند که این کودکان هم مانند همنوعان خود از کتاب، قصه، شعر و بازی لذت ببرند و از هرکدام دریافت های حسی ، عاطفی و آموزشی ویژه خود داشته باشند.

خواندن کتاب های داستان، لالایی و شعر برای کودکان با نیازهای ویژه در هر سنی، کمک می کند تا پا به پای همسالان خود بیاموزند و متحول شوند. موفقیت های چشمگیری که تا امروز در نابینایان و ناشنوایان و معلولین جسمی –حرکتی سراسر جهان دیده شده، گواه این است که کودکان با نیازهای ویژه می توانند در حوزه های مختلف علمی، هنری و فرهنگی به جایگاه والایی دست پیدا کنند.

با تشكر

ایمیل : gmansourt@gmail.com


خدایا ما را هدایت فرما



نویسنده: منصور عیدیان |
سه شنبه سی و یکم مرداد 1385 |
تستها و آزمون هاي هوشي

 

            تست ترسیم آدمک گودیناف :

 

این تست بوسیله خانم فلورانس گودیناف آمریکایی ابداع شد و اجرای این تست احتیاج به ابزارخاصی ندارد فقط یک برگ کاغذ ،مداد ومدادپاکن به دانش آموز داده وازاو می خواهیم تصویر یک آدمک رابه صورت کامل بکشد و نیاز به رنگ آمیزی ندارد . بعداز کشیدن شکل طبق دستورالعمل تست به هرقسمت تصویربدون توجه به زشتی وزیبایی شکل نمره(1)تعلق می گیردودرصورت رعایت نکردن دستورالعمل نمره صفر تعلق می گیرد . درنهایت باجمع نمرات ومراجعه به جدول خاصی سن عقلی فردبدست آمده که با قرار دادن آن در فرمول IQ هوشبهرمحاسبه می شود . این تست اگربصورت دقیق و رعایت دستورالعمل اجرا شود 

 و در نمره گذاری نیز مقداری خصت به خرج داده شود ، نمره بدست آمده درمقایسه با تست وکسلر و بینه همبستگی 85% دارد و ضریب خطای این تست 15- 10 درصد می باشد.

 

 



آخرین مطالب

» بارداري/ خانم ها در اين فصل باردار شويد ( یکشنبه بیست و سوم شهریور 1393 )
» مدرسه هوشمند گل تنهایی ( جمعه چهاردهم شهریور 1393 )
» ویژگی های نرم افزار آشنایی با پول گروه کم توان متوسطه پیش حرفه ای و متوسطه حرفه ای ( پنجشنبه بیست و ششم تیر 1393 )
» فروشگاه سه بعدی جهت درس ریاضی - نرم افزار آموزش پول ( سه شنبه بیست و چهارم تیر 1393 )
» نرم افزار آموزش پول گروه کم توان ( سه شنبه بیست و چهارم تیر 1393 )
» نرم افزار آشنایی با پول مقطع متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای ( سه شنبه بیست و چهارم تیر 1393 )
» معرفی نرم‌افزار جدید برای دانش آموزان عزیز ( یکشنبه بیست و دوم تیر 1393 )
» آموزش خلاق کودک محور چیست؟ ( جمعه نهم خرداد 1393 )
» امام باقر (ع) ( شنبه بیستم اردیبهشت 1393 )
» روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی ( سه شنبه پنجم فروردین 1393 )
» 10 فعاليت سرگرم كننده براي كودكان مبتلا به اوتيسم ( پنجشنبه سوم بهمن 1392 )
» این پست ثابت است . ادامه دهید .... ( جمعه بیستم دی 1392 )

آرشیو
لینکستان
لینکدونی